Metaverse vil endre livemusikkopplevelsen, men vil den bli desentralisert?

admin

Utbredt bruk av virtuell virkelighet kan være det neste store skrittet for levende musikk, som igjen kan være nøkkelen til masseadopsjon av NFT-er og DAO-er.

Når toårsjubileet for den globale COVID-19-pandemien begynner å svirre mot oss, er vi ikke nærmere å vite når våre sosiale liv vil gå tilbake til det normale eller hva den nye normalen vil være. Effekten dette har hatt på virksomheter som nattklubber, musikkarenaer og musikere har vært umålelig. Med overfylte personlige arrangementer enten umuliggjort – eller langt vanskeligere og mer arbeidskrevende – på mange punkter i løpet av de siste to årene, har endringer i bransjen som allerede var satt i gang blitt fremskyndet. Nemlig musikkbransjens adopsjon av blant annet digitale instrumenter og i økende grad Metaverse.

Først myntet av science-fiction-forfatteren Neal Stephenson i sin cyberpunk-roman Snow Crash fra 1992, beskrives Metaverse som en virtuell verden hvor individer kunne samhandle med hverandre i form av avatarer på en etterfølgerform av internett for å unnslippe en dystopian (se sykdomsfylte) verden utenfor. Høres kjent ut?

Tretti år etter hans profetiske visjon og midt i en global pandemi med restriksjoner som fortsetter uten en ende i sikte, er nå tiden inne for å bringe musikken metavers til live. Med livemusikkinntekter som ikke forventes å komme seg før i 2023, vil en måte å overlade gjenopprettingen på – og gi et nytt teknologiaktivert alternativ til tradisjonelle live-arrangementer – å ta flere av arrangementene våre inn i den virtuelle verdenen.

Debatter raser om hvordan denne Metaverse skal se ut. På den ene siden er det libertarianere, kryptoentusiaster og personverninteresserte som argumenterer for en desentralisert fremtid for Metaverse uten en enkelt person eller enhet i kontroll. På den annen side er det Mark Zuckerberg (og likeledes) som pitcher for at Metaverse skal være en etterfølger av Facebook, og en sentralisert versjon av dette vil være et naturlig alternativ. Hvis vi alle skal tilbringe mye mer av tiden vår der, er det beste alternativet klart: Et alternativ der vi alle har noe å si.

Relatert: Et brev til Zuckerberg: The Metaverse er ikke hva du tror det er

På en måte er Metaverse allerede her. (Selv om verden ikke er så mørk selv med COVID-19 som den verden Stephenson la opp.) Artister som Justin Bieber, DeadMau5 og The Weeknd har alle spilt virtuelle konserter de siste månedene. Og selv om noen av disse hendelsene utvidet definisjonen av metaverse noe – mindre av en VR-drevet oppslukende opplevelse og mer av en 2020-tallsversjon av Habbo Hotel – er det klart at nøkkelingrediensene er der for et grunnleggende skifte i hvordan vi tenker på levende musikk .

Dette prospektet er spesielt spennende for mindre handlinger. Som enhver promoter eller småtidsmusiker vil fortelle deg, er turer både en nødvendighet for enhver musiker som ønsker å gjøre kunsten sin til sin karriere, men også en tidkrevende og kostbar operasjon. En Metaverse "turné" (eller serie med show der artister henvender seg til ulike tidssoner) der overhead er minimal, vil fjerne barrierer for liveopptreden, ikke bare for fans, men også for artister.

Hvis du er en liten nok akt til at bare noen få store befolkningssentre vil huse nok fans til å gjøre et live show verdt, er konseptet med en virtuell konsert – der fans fra hele verden kan samles uavhengig av lokalitet – en spennende mulighet. Det er her nisjefanbaser og eksentriske miljøer av musikkelskere virkelig vil vinne.

Kuratorer hendelser i metaversen

Det er åpenbart mange måter et desentralisert metavers kan forbedre musikkindustrien på. Men en annen blokkjedebasert teknologi er også verdig oppmerksomhet: desentraliserte autonome organisasjoner (DAO). DAO-er er fellesskapsdrevne grupper som fungerer nesten som et styre. Bare på dette brettet får alle en plass ved bordet.

DAO-er er antitesen til sentraliserte organisasjoner som plateselskaper eller promoteringsselskaper siden all beslutningstaking tas av kollektivet. Hvem som helst kan bli med i en DAO ganske enkelt ved å skaffe seg tokens som trengs for å si noe.

Akkurat som andre stigende stjerner i blockchain-verdenen, for eksempel nonfungible tokens (NFT), har DAO allerede begynt å markere seg i musikkverdenen. I oktober slo PleasrDAO sammen sine ressurser for å kjøpe den eneste kopien av et album av hiphop-pioneren Wu-Tang Clan. Once Upon a Time in Shaolin ble ansett som så verdifull at de 74 DAO-medlemmene samlet samlet inn $4 millioner for å få tak i det før de slo ut eierskapsskjøtet som en NFT. Men søknaden deres går mye lenger.

Relatert: Strømming av innhold på nett er død – lenge leve musikk-NFT-ene

I sammenheng med livemusikkbransjen er DAO-er nesten like spennende som konseptet til selve Metaverse og enda mer fristende når du setter de to sammen. En musikkfokusert DAO kan for eksempel kjøpe konsertbilletter i bulk, finansiere og kuratere arrangementer som spillejobber og festivaler, inkludert de i det digitale riket, samt kjøpe investerbare varer som førsteutgaver av LP-er, kunstverk og instrumenter, mens fungerer til og med som fan-eide plateselskaper og reklameantrekk.

De eksentriske samfunnene jeg nevnte tidligere – de som samles rundt nisjemusikksjangre og artistene som innoverer dem – vil få mest mulig ut av denne nye typen fanfellesskap.

Relatert: Konserter i Metaverse kan føre til en ny adopsjonsbølge

Og er det ikke det vi kan oppmuntre og skape? En verden der det rare, det merkelige, det vakre og live-showene du ikke har sett før kan bli til? Det er mye av det internett gjorde med musikk da det først ble en stift i underholdningskulturen vår ved årtusenskiftet. Web 2.0 akselererte denne diversifiseringen og demokratiseringen. Det Web3 og Metaverse kan gjøre er å fullføre jobben og skape en levende musikkkultur der mulighetene aldri har vært mer spennende og mer åpne. Viktigst av alt, kan det være en fremtid der ingen person vil ha kontroll. Det kan vi alle være.

Denne artikkelen inneholder ikke investeringsråd eller anbefalinger. Alle investerings- og handelsbevegelser innebærer risiko, og leserne bør utføre sine egne undersøkelser når de tar en beslutning.

Synspunktene, tankene og meningene som uttrykkes her er forfatterens alene og gjenspeiler eller representerer ikke nødvendigvis synspunktene og meningene til Cointelegraph.

Aleks Kay er medgründer av Unpaired, selskapet bak Party Degenerates, et av de beste NFT generative-art PFP-prosjektene etter inntekter som tar sikte på å skape et kulturelt multivers som forbinder menneskeheten samtidig som det bygger bro mellom den digitale og fysiske verdenen.

Utbredt bruk av virtuell virkelighet kan være det neste store skrittet for levende musikk, som igjen kan være nøkkelen til masseadopsjon av NFT-er og DAO-er.

Når toårsjubileet for den globale COVID-19-pandemien begynner å svirre mot oss, er vi ikke nærmere å vite når våre sosiale liv vil gå tilbake til det normale eller hva den nye normalen vil være. Effekten dette har hatt på virksomheter som nattklubber, musikkarenaer og musikere har vært umålelig. Med overfylte personlige arrangementer enten umuliggjort – eller langt vanskeligere og mer arbeidskrevende – på mange punkter i løpet av de siste to årene, har endringer i bransjen som allerede var satt i gang blitt fremskyndet. Nemlig musikkbransjens adopsjon av blant annet digitale instrumenter og i økende grad Metaverse.

Først myntet av science-fiction-forfatteren Neal Stephenson i sin cyberpunk-roman Snow Crash fra 1992, beskrives Metaverse som en virtuell verden hvor individer kunne samhandle med hverandre i form av avatarer på en etterfølgerform av internett for å unnslippe en dystopian (se sykdomsfylte) verden utenfor. Høres kjent ut?

Tretti år etter hans profetiske visjon og midt i en global pandemi med restriksjoner som fortsetter uten en ende i sikte, er nå tiden inne for å bringe musikken metavers til live. Med livemusikkinntekter som ikke forventes å komme seg før i 2023, vil en måte å overlade gjenopprettingen på – og gi et nytt teknologiaktivert alternativ til tradisjonelle live-arrangementer – å ta flere av arrangementene våre inn i den virtuelle verdenen.

Debatter raser om hvordan denne Metaverse skal se ut. På den ene siden er det libertarianere, kryptoentusiaster og personverninteresserte som argumenterer for en desentralisert fremtid for Metaverse uten en enkelt person eller enhet i kontroll. På den annen side er det Mark Zuckerberg (og likeledes) som pitcher for at Metaverse skal være en etterfølger av Facebook, og en sentralisert versjon av dette vil være et naturlig alternativ. Hvis vi alle skal tilbringe mye mer av tiden vår der, er det beste alternativet klart: Et alternativ der vi alle har noe å si.

Relatert: Et brev til Zuckerberg: The Metaverse er ikke hva du tror det er

På en måte er Metaverse allerede her. (Selv om verden ikke er så mørk selv med COVID-19 som den verden Stephenson la opp.) Artister som Justin Bieber, DeadMau5 og The Weeknd har alle spilt virtuelle konserter de siste månedene. Og selv om noen av disse hendelsene utvidet definisjonen av metaverse noe – mindre av en VR-drevet oppslukende opplevelse og mer av en 2020-tallsversjon av Habbo Hotel – er det klart at nøkkelingrediensene er der for et grunnleggende skifte i hvordan vi tenker på levende musikk .

Dette prospektet er spesielt spennende for mindre handlinger. Som enhver promoter eller småtidsmusiker vil fortelle deg, er turer både en nødvendighet for enhver musiker som ønsker å gjøre kunsten sin til sin karriere, men også en tidkrevende og kostbar operasjon. En Metaverse "turné" (eller serie med show der artister henvender seg til ulike tidssoner) der overhead er minimal, vil fjerne barrierer for liveopptreden, ikke bare for fans, men også for artister.

Hvis du er en liten nok akt til at bare noen få store befolkningssentre vil huse nok fans til å gjøre et live show verdt, er konseptet med en virtuell konsert – der fans fra hele verden kan samles uavhengig av lokalitet – en spennende mulighet. Det er her nisjefanbaser og eksentriske miljøer av musikkelskere virkelig vil vinne.

Kuratorer hendelser i metaversen

Det er åpenbart mange måter et desentralisert metavers kan forbedre musikkindustrien på. Men en annen blokkjedebasert teknologi er også verdig oppmerksomhet: desentraliserte autonome organisasjoner (DAO). DAO-er er fellesskapsdrevne grupper som fungerer nesten som et styre. Bare på dette brettet får alle en plass ved bordet.

DAO-er er antitesen til sentraliserte organisasjoner som plateselskaper eller promoteringsselskaper siden all beslutningstaking tas av kollektivet. Hvem som helst kan bli med i en DAO ganske enkelt ved å skaffe seg tokens som trengs for å si noe.

Akkurat som andre stigende stjerner i blockchain-verdenen, for eksempel nonfungible tokens (NFT), har DAO allerede begynt å markere seg i musikkverdenen. I oktober slo PleasrDAO sammen sine ressurser for å kjøpe den eneste kopien av et album av hiphop-pioneren Wu-Tang Clan. Once Upon a Time in Shaolin ble ansett som så verdifull at de 74 DAO-medlemmene samlet samlet inn $4 millioner for å få tak i det før de slo ut eierskapsskjøtet som en NFT. Men søknaden deres går mye lenger.

Relatert: Strømming av innhold på nett er død – lenge leve musikk-NFT-ene

I sammenheng med livemusikkbransjen er DAO-er nesten like spennende som konseptet til selve Metaverse og enda mer fristende når du setter de to sammen. En musikkfokusert DAO kan for eksempel kjøpe konsertbilletter i bulk, finansiere og kuratere arrangementer som spillejobber og festivaler, inkludert de i det digitale riket, samt kjøpe investerbare varer som førsteutgaver av LP-er, kunstverk og instrumenter, mens fungerer til og med som fan-eide plateselskaper og reklameantrekk.

De eksentriske samfunnene jeg nevnte tidligere – de som samles rundt nisjemusikksjangre og artistene som innoverer dem – vil få mest mulig ut av denne nye typen fanfellesskap.

Relatert: Konserter i Metaverse kan føre til en ny adopsjonsbølge

Og er det ikke det vi kan oppmuntre og skape? En verden der det rare, det merkelige, det vakre og live-showene du ikke har sett før kan bli til? Det er mye av det internett gjorde med musikk da det først ble en stift i underholdningskulturen vår ved årtusenskiftet. Web 2.0 akselererte denne diversifiseringen og demokratiseringen. Det Web3 og Metaverse kan gjøre er å fullføre jobben og skape en levende musikkkultur der mulighetene aldri har vært mer spennende og mer åpne. Viktigst av alt, kan det være en fremtid der ingen person vil ha kontroll. Det kan vi alle være.

Denne artikkelen inneholder ikke investeringsråd eller anbefalinger. Alle investerings- og handelsbevegelser innebærer risiko, og leserne bør utføre sine egne undersøkelser når de tar en beslutning.

Synspunktene, tankene og meningene som uttrykkes her er forfatterens alene og gjenspeiler eller representerer ikke nødvendigvis synspunktene og meningene til Cointelegraph.

Aleks Kay er medgründer av Unpaired, selskapet bak Party Degenerates, et av de beste NFT generative-art PFP-prosjektene etter inntekter som tar sikte på å skape et kulturelt multivers som forbinder menneskeheten samtidig som det bygger bro mellom den digitale og fysiske verdenen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Next Post

Topp 5 kryptovalutaer å se denne uken: BTC, LINK, HNT, FLOW, ONE

BTC prøver å danne en bunn mens LINK, HNT, FLOW og ONE viser tidlige tegn på akkumulering.

Bitcoins (BTC) nødhjelpsrally steg over $38 500 den 29. januar, men oksene sliter med å opprettholde de høyere nivåene. De siste dagene har Bitcoins sentiment fulgt de amerikanske aksjemarkedene tett. Derfor advarte analytikere handelsmenn om å være forsiktige og ikke lese mye inn i eventuelle helgemøter når tradisjonelle markeder er stengt fordi det kan være en felle.

Analytikere ved trading suite Decentrader sa imidlertid i en fersk rapport at en "nær sikt lettelse" er mulig. Rapporten fremhevet også at "meningsfulle kjøpere" gikk inn og det kan resultere i "en potensiell endring i den høyere tidsrammetrenden fra bearish til bullish."

Daglig visning av kryptomarkedsdata. Kilde: Mynt 360

Den nylige nedgangen i Bitcoin ser ut til å ha gjort JPMorgan-analytikerne bearish ettersom de tror den økte volatiliteten kan "hindre videre institusjonell adopsjon." I et notat har strategene redusert sitt langsiktige teoretiske Bitcoin-prismål fra $150.000 til $38.000.

Hvis Bitcoin utvider utvinningen, kan utvalgte altcoins tiltrekke seg kjøp fra de aggressive oksene. La oss studere diagrammene over de 5 beste kryptovalutaene som kan forlenge utvinningen på kort sikt.

BTC/USDT

Bitcoins lettelsesrally har nådd den stive motstandssonen mellom $37.332,70 og $39.600. Det 20-dagers eksponentielle glidende gjennomsnittet ($39 475) er også til stede i denne sonen, noe som gjør dette viktig for bjørnene å forsvare.

BTC/USDT daglig diagram. Kilde: TradingView

Den nedadgående 20-dagers EMA og den relative styrkeindeksen (RSI) i den negative sonen indikerer fordel for bjørn.

Hvis selgerne trekker prisen tilbake under $37 332,70, kan BTC/USDT-paret gradvis falle til $35 507,01 og senere teste det laveste intradag-nivået 24. januar til $32 917,17. En pause og lukking under denne støtten kan rydde veien for et mulig fall til $30 000.

Alternativt, hvis prisen svinger opp fra dagens nivå og bryter over $39 600, vil det foreslå en mulig endring i den kortsiktige trenden. Paret kan deretter øke til $43.505 og senere teste det 200-dagers enkle glidende gjennomsnittet ($48.833).

BTC/USDT 4-timers diagram. Kilde: TradingView

4-timersdiagrammet viser at 20-EMA har begynt å skru opp gradvis og RSI har steget inn i den positive sonen. Dette indikerer at okser prøver å gjøre comeback. Hvis kjøpere kjører prisen over $39 600, kan paret nå 200-SMA, som kan fungere som en motstand.

På den annen side, hvis prisen går ned fra dagens nivå og faller under $37 312,70, vil det indikere at bjørnene ennå ikke har gitt opp. Selgerne vil da prøve å trekke prisen til $35 507,01, som er en viktig støtte for oksene å forsvare.

Hvis prisen går tilbake fra dette nivået, vil det tyde på at tradere kjøper på fall. Det kan øke muligheten for en pause over $39 600.

LINK/USDT

Chainlink (LINK) har vært begrenset til mellom $15 og $36 de siste månedene. Flere forsøk på å unnslippe området har mislyktes, noe som indikerer at okser kjøper på støtten og bjørner selger på motstandsstedet.

LINK/USDT daglig diagram. Kilde: TradingView

Bjørnene trakk prisen under $15 ved flere anledninger de siste dagene, men de kunne ikke opprettholde de lavere nivåene. Dette kan ha tiltrukket kjøp fra aggressive handelsmenn som prøver å presse prisen over 20-dagers EMA ($18,91).

Hvis de lykkes, kan LINK/USDT-paret stige til 200-dagers SMA ($24,75). I motsetning til denne antagelsen, hvis prisen går ned fra 20-dagers EMA, vil bjørnene igjen prøve å trekke paret under $15 og starte en ny nedtrend.

LINK/USDT 4-timers diagram. Kilde: TradingView

4-timersdiagrammet viser at okser har presset prisen over $16,88 overhead-motstanden. 20-EMA er på vei opp og RSI er i det positive territoriet, noe som indikerer at okser har en liten fordel.

Hvis kjøpere opprettholder prisen over $16,88, kan paret starte en opp-bevegelse til $20 og deretter til $23. Motsatt, hvis prisen går ned og stuper under $16,88, vil det indikere at bjørner fortsetter å selge på rally. Paret kan da falle til $14.

HNT/USDT

Helium (HNT) stupte under 200-dagers SMA ($26,67) 21. januar, men bjørnene kunne ikke opprettholde de lavere nivåene. Oksene kjøpte aggressivt dip til $20 og presset prisen tilbake over 200-dagers SMA 26. januar.

HNT/USDT daglig diagram. Kilde: TradingView

Utvinningen traff en vegg ved 20-dagers EMA ($28,84) og avviste, men oksene tillot ikke prisen å falle under 200-dagers SMA. Prisen har handlet mellom de glidende gjennomsnittene de siste tre dagene.

Det er usannsynlig at denne trange handelen vil fortsette lenge. Hvis okser driver og opprettholder prisen over 20-dagers EMA, kan HNT/USDT-paret øke til $36 og deretter til nedtrendlinjen.

Dette positive synet vil bli ugyldig hvis prisen går ned og stuper under 200-dagers SMA. Det kan trekke paret ned til $20.

HNT/USDT 4-timers diagram. Kilde: TradingView

Prisen brøt ut av den nedadgående trendlinjen, noe som indikerer at bjørnene kan miste grepet. Bjørnene prøvde å senke prisen tilbake under 20-EMA, men oksene prøver å forsvare støtten.

Oppturen kan ta fart etter at okser driver prisen over $31, da det kan signalisere en 1-2-3 bunn. Det er en liten motstand ved 200-SMA, men når det er klarert, kan paret starte sin marsj mot $40. Omvendt, hvis prisen går ned og faller under $26, kan paret falle til $24.

Relatert: Bitcoin-gruvearbeidere tror at global hash-rate vokser "aggressivt"

FLOW/USDT

Flow (FLOW) har vært i en sterk nedadgående trend de siste månedene. Bjørnene trakk prisen under den sterke støtten på $6 22. januar, men har ikke vært i stand til å bygge videre på fordelen. Dette indikerer akkumulering på lavere nivåer.

FLOW/USDT daglig diagram. Kilde: TradingView

Oksene har presset prisen tilbake over sammenbruddsnivået og 20-dagers EMA ($6,41) i dag. Hvis de opprettholder prisen over motstandsnivået, vil det signalisere en mulig trendendring.

20-dagers EMA flater ut og RSI har kommet seg inn i det positive territoriet, noe som indikerer at okser er på comeback.

Dette positive synet vil ugyldiggjøres hvis prisen går ned fra dagens nivå og stuper under $6-støtten. Et slikt trekk vil indikere at bjørner fortsetter å selge aggressivt på høyere nivåer.

FLOW/USDT 4-timers diagram. Kilde: TradingView

4-timersdiagrammet viser at prisen møter motstand ved 200-SMA. Dette er et kritisk nivå å se opp for fordi den forrige utvinningen hadde haltet ved denne motstanden. Hvis prisen går ned fra dagens nivå, kan FLOW/USDT-paret falle til 20-EMA.

Hvis prisen går tilbake fra dette nivået med styrke, vil det indikere at okser kjøper på fall. Kjøperne vil deretter gjøre ett forsøk til på å presse paret over 200-SMA. Hvis de klarer det, kan paret rally til overhead motstandssonen på $9,27 til $9,70.

ONE/USDT

Harmony (ONE) handles innenfor et stort område mellom $0,16 og $0,36. Bjørnene prøvde nylig å senke prisen under intervallet, men oksene holdt fast.

ONE/USDT daglig diagram. Kilde: TradingView

Prisen har gått tilbake fra støtten og oksene vil nå prøve å presse ONE/USDT-paret over 200-dagers SMA ($0,19). Hvis de lykkes, kan paret stige til 20-dagers EMA ($0,23) hvor bjørnene igjen kan montere en stiv motstand.

En pause og lukking over 20-dagers EMA kan rydde veien for et mulig rally til $0,28. Omvendt, hvis prisen går ned fra dagens nivå, vil bjørnene forsøke å trekke paret under $0,16. Hvis de klarer det, vil det signalisere en mulig start på en ny nedadgående trend.

ONE/USDT 4-timers diagram. Kilde: TradingView

4-timersdiagrammet viser dannelsen av et symmetrisk trekantmønster. 20-EMA har flatet ut og RSI er like under midtpunktet, noe som indikerer en balanse mellom tilbud og etterspørsel.

Denne ubesluttsomheten kan vippe til fordel for oksene hvis prisen stiger og holder seg over trekanten. Det kan tyde på en mulig trendvending, og paret kan stige til $0,22 og senere til $0,26.

Dette positive synet vil bli ugyldig hvis prisen går ned og stuper under støttelinjen. Et slikt trekk vil indikere at trekanten fungerte som et fortsettelsesmønster.

Synspunktene og meningene som uttrykkes her er utelukkende forfatterens og gjenspeiler ikke nødvendigvis synspunktene til Cointelegraph. Hver investering og handel innebærer risiko, du bør utføre din egen forskning når du tar en beslutning.

Subscribe US Now